Skip to main content
Food Concept & BrandsFood Trend & Inspiration

Regeneratieve en biologische food merken


De meeste food marketeers voelen het aankomen; de landbouw gaat veranderen. Met minder chemie, minder impact op klimaat, zuiniger met water etc. Maar wat kan jij als food marketeer binnen deze verandering betekenen? Je bent waarschijnlijk geen landbouwkundig expert, maar toch kan je veel bijdragen.

Wie gaat de kosten van de landbouwtransitie betalen?

>We kunnen er lang of kort over praten, maar uiteindelijk wil iedereen eten en drinken dat met zo min mogelijk schade voor de planeet gemaakt wordt. Daar bestaat geen discussie over. Waar wel discussie over bestaat; is wie gaat die transitie betalen? Natuurlijk wordt er naar overheden gekeken, zullen enkele landouwleveranciers oprecht meedenken met hun boerenklanten maar heel belangrijk is ook de bijdrage van de consument. De consument moet het waard vinden om voor een lekker en gezond product iets meer neer te leggen, zodat de boer wordt beloond voor zijn inspanningen. En dat is precies waar wij marketeers, merkbouwers en food designers aan boord stappen. Het is onze missie om meer food merken te bouwen die regeneratieve of meer duurzame landbouw in het hart hebben en waar de consument met liefde de prijs voor betaald. Want is dat niet de essentie van merkontwikkeling; meerwaarde creëren voor je klant en het bedrijf?

Regeneratief en biologisch merk positioneren

Wij hebben al vele food merken helpen positioneren. De laatste jaren zien we dat meer biologisch en/of regeneratieve food merken met een duurzame visie op landbouw zich tot ons wenden om hun betere landbouw praktijken in het licht te zetten. Om de voordelen beter te communiceren en helder te maken voor de consument. En wij geloven dat dat pas het begin is. Wij voorzien dat de komende jaren regeneratieve food marktontwikkeling een groot thema zal worden. We hebben er al een workshop over gegeven tijdens de Biokennis week 2024, maar ook in dit blog vertellen we je graag hoe je een regeneratief merk kunt bouwen.

Net als bij een algemeen merk positioneringstraject, doorlopen we hierbij 5 stappen. Echter bij regeneratieve merkontwikkeling zit er een duidelijk ambitie bij; we willen onze verbinden met de landbouwparktijken achter het merk en de producten waarbij een filosofie van herstellen, vernieuwen en revitaliseren centraal staat. Uitgangspunt is om de aarde beter achter te laten voor nieuwe generaties. En hier niet op een technische manier over te verhalen, maar veel meer vanuit de waarden en emoties die hieruit voortvloeien.

Verbinding merk, landbouw en smaak

Centraal binnen onze regeneratieve food merkmethodiek staat de verbinding van het merk, de landbouw en smaak. Een merk kan nog zo gezond of duurzaam zijn, als het geen geliefde smaak en duidelijke smaakbeloftes heeft zal het geen succes worden. Maar gelukkig heeft regeneratief boeren vele mooie smaakverrassingen in zich verscholen.

Inspirerende voorbeelden

Zo zien we de eerste merken al verschijnen die regeneratieve landbouw of biologisch centraal hebben staan in hun positionering. We delen er graag een paar ter inspiratie.
>- Hooidammer: Een merk dat getransformeerd is van eendimensionaal biologisch naar een merk dat actief streeft naar een grotere biodiversiteit rond de weilanden. Een rijker weideleven vertaalt zich in een meer diverse kruidengroei, die de melk verrijken en de smaak van de kaas rijker en voller laat worden. De nieuwe positionering kan worden samengevat als ‘vol leven, vol smaak’. Deze positionering wordt tot leven gebracht door een verpakkingsontwerp dat gebruik maakt van zeer gedetailleerde illustraties van de 3 ecosystemen rond de weide, waarop niet de bekende koeien prijken maar insecten, onkruid, amfibieën en vogels.


Farmbrother Koekjes: Verrukkelijke koekjes voor een gezondere bodem. Gemaakt van 100% biologische ingrediënten die rijk zijn aan voedingsstoffen en smaak. Voor elk pak verkochte koekjes wordt een stukje aangetaste en gedegradeerde landbouwgrond geregenereerd in gezonde, biologische landbouwgrond.
– Anheuser Busch: een biologisch biermerk dat het voortouw heeft genomen met een ‘contract for change’, waarbij boeren de kans krijgen om over te stappen op biologische praktijken. Ze bieden een gegarandeerde afzetvan het biologische graan na de transitie. Zie hier een prachtige film over de overgang die ze bewerkstelligen. https://www.youtube.com/watch?v=N-3qvzNLCOc
Goodsam Foods is een merk van chocolade, noten en koffie met een productieketen die is gecentreerd rond regeneratieve landbouw met kleine boeren en inheemse gemeenschappen die al duizenden jaren regeneratieve praktijken gebruiken. Ze richten zich op ‘climavores’, consumenten die voedingsmiddelen kiezen op basis van hun impact op het milieu.
Plus retail is een voorbeeld van een retailermerk die het lef heeft om een aantal biologische producten zoals zuivel, aardappelen en uien te prijzen op hetzelfde niveau als hun niet-biologische equivalenten, terwijl ze de boeren een fatsoenlijke biologische prijs betalen.

Landbouwpraktijken kunnen regeneratief, biologisch, duurzaam etc. genoemd worden… we gebruiken ze hier door elkaar omdat ze allemaal bijdragen aan onze zoektocht naar betere en gezonde landbouw. We zijn ons ook bewust van het misbruik van de term ‘regeneratief’ voor greenwashing praktijken. Dat is natuurlijk niet onze bedoeling. Met deze blog willen wij bereiken dat food merken zich meer gaan verbinden met de landbouwpraktijken achter hun merk en daar een oprechte verbetering in willen nastreven.

Wil jij jouw biologische of regeneratief merk krachtiger en meer betekenisvol positioneren. Neem dan gerust contact op. We helpen je graag!

Photo credits Pexels:  Wendy Wei

Abonneer op de nieuwsbrief van Marielle Bordewijk

Blijf op de hoogte van haar werk en visie over food trends, food design en innovatie in food.