Skip to main content

Food en drink trend presentatie

 

 

For English: go here

De Food trends voor 2022

Ieder jaar schrijven food trendwatcher Marielle Bordewijk en haar bureau Food By Design een blog over de food trends voor het komend jaar en de jaren erna. Voor 2022 geven we ook graag een doorkijkje. Geïnteresseerd in het hele trend verhaal en alle food trends 2022? Boek dan een inspirerende trendpresentatie of trendconsult en gebruik deze als startpunt voor food innovatie.

food trend 1 #De biologische revolutie

Na de industriële revolutie en de informatierevolutie staan we nu aan de vooravond van de biologische revolutie. Met de laatste ontdekkingen in DNA en RNA zoals Crispr Cas is het mogelijk om aan de code van het leven te sleutelen. Dit wordt versneld door de parallelle ontwikkelingen in artificial intelligence die DNA-sequenties sneller in beeld kunnen brengen. Deze revolutie gaat gepaard met veel ethische discussies, waarbij het belangrijk is om te realiseren dat Europa hier een behoudend standpunt inneemt terwijl in Amerika en China de ontwikkelingen sneller gaan door minder strikte wetgeving. Laten we, los van de wetgeving, een klein brainstorm hebben wat de mogelijkheden zijn voor de toekomst. Enerzijds zal deze ontwikkeling ingrijpen op hoe wij ons eten produceren maar anderzijds misschien ook wel hoe wij dit eten consumeren, verteren en ervaren.

In de teelt van onze gewassen, zijn vele toepassingen denkbaar. Denk bijvoorbeeld aan graan zonder gluten, sappige watermeloenbessen, champignons die niet bruin kleuren bij beschadiging en aardappels die na 10 minuten koken gaar zijn. Of aan koffie en chocolade die in het Nederlandse klimaat kunnen groeien. We worden als het ware echte groente, fruit en graanontwerpers.

Maar denk ook aan onze eigen genen in relatie tot het eten. Wellicht kunnen we ooit het gen uitzetten dat aanzet tot overmatige consumptie van alcohol of zoetwaren,  ontdekken we welke genen ons reuk- en proefvermogen beïnvloeden en deze zo overschrijven dat we net zo intens van groente en fruit gaan genieten als van chocolade.

 

Biotech in food

We staan aan de vooravond van een biologische revolutie in food

Food trend 2: Melk van de toekomst

Melk is misschien wel het interessantste ingrediënt van de komende 20 jaar. Het zal opnieuw worden uitgevonden! Omdat het enerzijds zo veel gebruikt wordt en anderzijds een grote ecologische voetafdruk heeft. De huidige plantaardige melk is nog maar het begin. Naast soja-, haver- en notenmelk zijn er onlangs ook aardappel- en hennepmelk bijgekomen. Maar laten we eerlijk zijn, de meeste plantaardige melk kan nog niet vergeleken worden met het echte spul. Noch qua smaak, noch qua voedingswaarde.

Een nieuw melkmerk dat serieus werk maakt van de smaak is ‘Notmilk’. Deze her-uitvinder van melk gebruikt Giuseppe, een zogenaamde Artifical Intelligence chefkok, om de productstructuur op moleculair niveau te analyseren en te repliceren met plantaardige moleculen. Dit resulteert in een melk gemaakt van meer dan 8 ingrediënten, waaronder onverwachte gewassen als ananas, witlof en kool. CEO en oprichter Matias Muchnick zegt: ‘In het geval van NotMilk brengt de onverwachte combinatie van ananas en kool de zuivelsmaaknotities die we gewend zijn van gewone melk.’

De hierboven genoemde voedseltrend ‘de biologische revolutie’ is in melk al in volle gang! Laboratoria over de hele wereld gebruiken allerlei micro-organismen die op moleculair niveau helpen het witte goud te evenaren. Deze melk zal een perfecte kopie zijn qua smaak, voeding en functionaliteiten. In ons eigen land zijn de ogen gericht op de vegan cowboys die op zoek zijn naar de schimmel die in een robotmaag gras kan omzetten in melk. In de VS is Perfect Day al een eind op weg. De uitvinders beweren dat de voetafdruk vele malen kleiner (tot 97%) is en dat er veel minder landbouwoppervlak nodig is, terwijl de smaak en de voedingswaarde net zo goed zijn. Van deze melk kan men ook kaas, ijs en yoghurt maken. Als deze nieuwe melk op grote schaal technisch en economische haalbaar blijkt, kan dit een mega disruptieve ontwikkeling zijn!

Melk gemaakt met Artificial intelligence

Er gaat veel gebeuren in melk. Het is misschien wel het interessantste ingrediënten van de komende 20 jaar.

Food trend 3 #Etnic blending

Naan taco’s, sushi pizza’s, Kimchi pasta carbonara en yuzu meringue taart. Het is slechts een greep uit de momenteel populaire en creatieve gerechten die overal ter wereld ontstaan in street food tentjes, food trucks, festivals, restaurants en patissiers. Men neme een smaaksucces uit de ene hoek van de wereld en gieten het in een vorm van een populair gerecht uit een totale andere hoek van onze planeet. Het zorgt voor verrassing en geeft tegelijkertijd herkenbaarheid en bevestiging van favoriete, geliefde smaken. Hier en daar schieten de makers wel eens door, wat kan zorgen voor hilarische creaties zoals de burgushi (hybride van hamburger en sushi). Maar in het algemeen geeft het een spontaan, vrolijke en wereldse sfeer aan de gerechten.

 

Food trend 4 #Seamless food Journeys

On- en offline vloeien steeds meer in elkaar over. Zo ook in food. Even snel wat bestellen online, zelf ergens oppikken of juist andersom. Steeds vaker bestellen we via apps op het terras en kunnen we winkels of restaurants uitlopen zonder onze portemonnee te trekken, er wordt automatisch afgerekend bij verlaten van het pand. In Maleisië heeft Tiger beer een virtual street food festival georganiseerd ten tijde van de pandemie. Deelnemers konden live live chatten en gamen, waarbij men echte drankjes en snacks kon winnen of bestellen en die vervolgens in een straal van 15 km bezorgd werden. Als foodbedrijf ontkom je niet aan de vraag hoe jij jouw food (merk) ervaring in zowel de echte als digitale wereld vorm geeft. Het opwekken van ‘digital appetite’ is daarbij cruciaal. Maar de spelregeles online zijn anders. Lees ook het blog ‘digital food innovation‘. Innovatieve foodmerken kunnen met elastische strategieën en creatieve ‘phygital’concepten hier hun voordeel mee doen.

Phygital food experiences

Phygital food festival van Tiger beer

Food trend 5 #Re-wilding food, re-wilding farming

De term “rewilding” is een thema dat aan momentum wint. In onze levensstijl en in de manier waarop we naar voedsel kijken. Het beschrijft de inspanningen om menselijk ingrijpen in de natuur terug te dringen. Het idee is om ecosystemen meer ruimte te geven, zodat de planten en dieren er goed kunnen gedijen. Deze trend is misschien wel tegengesteld aan trend 1 (ja, trendverhalen zijn nooit consistent. Een trend en zijn tegentrend kunnen naast elkaar bestaan). Wereldwijd worden steeds meer  experimenten gedaan om de natuur zijn beloop weer terug te geven en te laten mengen met landbouw zoals bijvoorbeeld regeneratieve landbouw en voedselbossen.

Maar ook op merkniveau zien we dat er een re-wilding plaats vindt. Zoals bijvoorbeeld het recent gestarte thee merk Wilder Land. Zij hebben de missie om wilder land te maken met onkruiden thee die de biodiversiteit herstelt. Maar we zien bijvoorbeeld ook ‘Wild wonder tomatoes’, wild pizza, wild beer en wildbrood catering dat altijd op een ander plek eten serveert. Het ‘wilde’ vertaalt zich hier in een minder perfecte, minder uniforme, lossere, rauwere en een meer diverse manier van eten, drinken en de presentatie ervan.

Onkruiden thee Wilder land

De onkruidenthee van Wilderland die helpt biodiversiteit te herstellen

Abonneer op de nieuwsbrief van Marielle Bordewijk

Blijf op de hoogte van haar werk en visie over food trends, food design en innovatie in food.