Skip to main content
Food Trend & Inspiration

De food trends voor 2024

Veel food innovatie start met de food trends. Begrijpen hoe onze manier van eten en de productie ervan verandert staat centraal in het continue onderzoek naar food trends door  Food By Design waaraan ik verbonden ben als founding partner. Ieder jaar delen wij enkele food trends als een voorproefje. Benieuwd naar het hele verhaal toegespitst op jouw product of markt, neem dan contact met ons op.

food trend 1 #Voorbij de vleesvervanger

Na een stormachtige groei van de categorie ‘vleesvervangers’ zien we nu een halt in de groei. Wij denken echter dat dit alles behalve het einde van de categorie is, maar dat het een opmaat is naar een nieuwe generatie vleesvervangers. Dit patroon zien we vaker bij nieuwe technologieën en innovaties, en wordt de Gartner hype cycle genoemd. We zitten nu in het dal van teleurstelling, maar zullen straks weer in de fase van verder groei komen waarbij het uiteindelijke succes behaald zal worden en de winnaars duidelijk worden.

Die nieuwe plantaardige proteïnen, we noemen ze bewust geen vleesvervangers, zullen de belangrijkste barrières als prijs, smaak en een hoge mate van bewerking teniet gaan doen. De strategie om 1-op-1 op vlees te lijken wordt minder belangrijk en de rijkdom van de eetbare flora zal meer centraal komen te staan. De recepturen worden gemaakt van plantaardige ‘whole foods’ en dus niet van isolaten en concentraten. Met een hoofdrol voor herkenbare groenten, fruit, granen, pitten, zaden, peulvruchten, kruiden, specerijen, zeewier, mossen, paddenstoelen (officieel geen planten) en bloesems.

Tegelijkertijd zal het naboosten van vlees ook naar een volgende fase gaan. We zien al steeds meer ‘super-mimickers’ van bijzondere vlees- en vissoorten zoals bacon, sint jacobsschelpen, foie gras en zalm sashimi. En ook ingrediëntenleveranciers zitten niet stil, zij komen met zogenaamde ‘designer ingredients’ om het perfecte dierlijk vet of de ijzersmaak van bloed tot in de finesse na te bootsen.

Er zal een nieuwe generatie plantaardige proteïne bronnen op ons bord komen

Food trend #2 AI gegenereerde recepten en food design

Dit jaar is AI doorgebroken en beschikbaar geworden voor een groot publiek. De internationale pizza keten, Dodo pizza, liet voor de Dubaise vestiging de nieuwste variant pizza door Chat GPT ontwerpen en kwam uit op een nieuwe variant met paneer, tahini en zaatar kruidenmix. Instagram blogger Ghislaine van Veggilaine vroeg Chat ook om een recept te maken met een paratha in haar stijl. Chat had 3 seconden nodig om met een recept te komen van een parataha gevuld met gekruide aardappeltjes. Het makkelijk te maken gerecht viel bij de blogster in de smaak en was inderdaad in lijn met haar gedachtegoed over lekker en makkelijk te bereiden eten. Ook wij hebben dit jaar volop geëxperimenteerd; zo vroegen we Chatgpt voor een bakkerscongres een taart te ontwerpen voor de inwoners van den Bosch geïnspireerd op de Bossch Bol. Binnen enkel seconden werd ons de Bosschie Bollicious taart voorgesteld. Die hebben we vervolgens door Midjourney laten visualiseren.

Chat GPT bedacht een taart geïnspireerd op de Bossche Bol.

Food trend #3 Spicology

Kruiden en specerijen maken vaak maar 1-2% van een recept uit, en toch kunnen ze daarmee de identiteit aan een gerecht geven. Zij maken dat diezelfde aubergine op en top Italiaans, Indiaas of Libanees wordt. Zij zetten de toon! Dat begrijpt ook Simply Cook, de start-up die door Nestlé is overgenomen. Geen grote dozen vol eten die gestransporteerd en bezorgd moeten worden, maar kleine brievenbus pakketjes die kruiden, specerijen en recepten bevatten voor 3-4 maaltijden. Zij zijn de essentie van het gerecht. Nu groentebereidingen belangrijker worden zien we een verschuiving naar mixen die speciaal hiervoor geschikt zijn zoals Magic spice van het Californische groenterestaurant Botanica dat elke groentegerecht betovering geeft.

Opkomende specerijen en mixen in 2024 zijn; aleppo peper (overal uitverkocht), umami-boosters met zeewier en paddenstoelen, smokey flavours, en Afrikaanse specerijen zoals tangy berbere, chakalaka en iru (gefermenteerde Johannesbroodbonen).

De smaak van de toekomt wordt grotendeels door specerijen bepaalt.

Food trend #4 K-food

Het hing al een tijdje in de lucht, maar nu breekt ie echt door. K-food is here! De innovatieve en spicy keuken is niet meer weg te denken uit ons palet van favoriete wereldkeukens. Ver buiten Zuid Korea vinden we nu in Parijs, London, Amsterdam, new York etc restaurants, fast food ketens en supermarkten vol met Koreaanse invloeden. Bulgogi, Bimbimbap en de populaire Korean fried chicken zijn bij een steeds groter publiek bekend en geliefd. De komende jaren verwachten we dat de populariteit zal aanzwellen en dat nieuwe Koreaans klassieker als tteokboki (rice cakes) en japchae (zoete aardappel noedels) meer mainstream gaan worden. Daarnaast ook speciale aandacht voor de relatief nieuwe Koreaanse bakkerij en patisserie cultuur. Zo zien we bijvoorbeeld dat de Koreaanse patisserie chef Narae Kim in het Hyatt te Parijs prachtige dessert maakt waarbij ze naadloos de Koreaans en Franse smaken mengt zoals het dessert dat bestaat uit waaier van partjes Williams peer in au de vie en partjes nashi peer gemarineerd in jasmijnthee en bergamotolie.

K-food wordt mainstream.

 

Food trend 5 #De betaalbare en toch rijke keuken

Met de hoge energieprijzen en de inflatie is het leven duur geworden. Daarom zien we dat consumenten de hand op de knip houden en nog bewuster hun boodschappen doen. Maar deze focus op betaalbaarheid wil niet zeggen dat het alleen maar gaat om goedkoop, goedkoop en goedkoop. Nee we zien juist, dat consumenten zich zo rijk mogelijk willen voelen in deze tijden met druk op de portemonnaie. Food concepten die zijn gestoeld op ‘betaalbare luxe’ doen het daarom goed. Niets voor niets heeft het Lidl feest merk Deluxe (voorheen Delicieux) een merkbekendheid van maar liefst 80% in Nederland.

Een andere interessante sub trend noemen wij ‘Budget Green’. Hier komen spaarzaamheid en duurzaamheid samen. Duurzaam hoeft helemaal niet duur te zijn! Door minder vlees, vis en kaas te kopen, door minder weg te gooien en met restjes te koken kunnen grote besparingen behaald worden. Zo ook voor fabrikanten die deze normaliter verwerken in kant-en-klare producten. Tegelijkertijd kunnen consument zich toch geestelijk rijk voelen door bij te dragen aan een betere planeet. We zagen het populaire foodblog en community ‘food52’ het nieuwjaars voornemen uiten om ‘meer bonen’ te gaan eten. Dat vinden wij een inspirerend idee, dat we graag overnemen!

Dit is slechts een tipje van de sluier. Benieuwd naar het hele verhaal toegespitst op jouw product, merk of categorie? … neem dan gerust contact met mij op.

Foto credits: Pexels & Unplash: Vanessa Loring, Becerra Govea Photo, Andrea Leon
De Bosche Bolicious taart is gevisualiseerd door Midjourney

Abonneer op de nieuwsbrief van Marielle Bordewijk

Blijf op de hoogte van haar werk en visie over food trends, food design en innovatie in food.