Skip to main content
Food Trend & Inspiration

5 tips voor succesvolle food innovatie

Food innovatie – de reis is net zo belangrijk als het eindresultaat

Ben jij verantwoordelijk voor food innovatie? Dat is geen makkelijke opgave in deze tijd waarin we te maken hebben met grillig consumentengedrag, veeleisende klanten (retailers), kritische collega’s, snel ontwikkelende technologie, beperkte budgetten en groeiende eisen op het gebied van duurzaamheid en gezondheid.

Wij hebben ruim 20 jaar ervaring in food innovatie en begrijpen heel goed voor welke uitdaging jij staat. In deze blog dragen we je 5 tips aan, waarmee je hopelijk je voordeel kan doen. Belangrijk hierbij is je te realiseren dat het eindproduct net zo belangrijk is als de reis ernaartoe. En daarbij maakt het niet uit of het om een supermarktproduct, B2B ingrediënt, retailformule, high tech start-up of restaurant gaat.

1. Denk van tevoren zorgvuldig je projectplanning uit.

Zoals gezegd, zien wij ieder innovatieproject als een reis. Het ontwerp van deze reis vraagt net zoveel aandacht als het uiteindelijke eindproject. Van tevoren is het verstandig een kernteam te benoemen en een ‘extended’ team. Het kernteam zal je nodig hebben om het speelveld te bepalen en keuzes te maken, terwijl je het ‘extended’ team juist gebruikt te tappen uit bredere inzichten en ideeën. Wij bouwen onze reis altijd op uit grofweg 5 stadia; strategie, research en inspiratie, ideation, concepting en realisatie. Dit is een beproefde opbouw die ook al jarenlang wordt onderwezen op de TUDelft bij Industrieel Ontwerpen. In een goed food innovatieproces wisselen divergent en convergent denken elkaar af. In een divergente fase, gaat het erom zo breed mogelijk te gaan. Elke idee is een goed idee. En sterker nog, hoe meer ideeën hoe beter. In een convergente fase maakt men juist keuzes. Hier worden criteria gesteld en bepaald welke ideeën wel voldoen en welke niet. Zo is het proces eigenlijk een fuik. Het begint breed en eindigt met 1 tot enkele concepten die tot in de details uitgewerkt worden.

 

Werk multi-disciplinair en kijk over de grenzen van vakgebieden heen

2. Werk multidisciplinair

Food innovatie is niet de verantwoordelijkheid van 1 persoon of 1 afdeling. Juist het verzamelde kunnen van jullie bedrijf moet hierbij uit de doeken komen. Daarom maken wij altijd multi-disciplinaire teams waarin altijd iemand van marketing en productontwikkeling zit. Maar ook andere disciplines vertegenwoordigd zijn zoals marktonderzoek, inkoop, verkoop, logistiek, business development, algemeen management en CSR. Natuurlijk hangt de mate van specialisatie en de teamgrootte van jouw bedrijf samen met de maat van de onderneming. Maar of je nu een kleine start-up bent of werkt in een grote multinational, het denken vanuit verschillende vakgebieden is essentieel om tot grensoverschrijdende vernieuwing te komen. Maar naast officiële disciplines is het ook belangrijk om je als individu vrij te voelen om over grenzen heen te kijken. Wie zegt dat jij niets af weet van fermentatie, digitale technologie, online marketing of de laatste gezondheidszinzichten? Wees allen ultiem nieuwgierig en strek je over de grenzen van jouw vakgebied heen. De kracht van succesvolle innovatie zit vaak in holistische concepten, die ergens in het brein van een mens moeten ontspruiten. Dus voel je vooral vrij en bemoei je ook met zaken die eigenlijk niet van jou zijn.

Kijk van binnen naar buiten en van buiten naar binnen

3. Think inside-out en outside-in

Het is belangrijk om tijdens het hele traject van food innovatie het vizier naar buiten open te houden. Jouw bedrijf heeft bestaansrecht om dat het wat oplost in de wereld buiten jouw bedrijf. En hoewel klantgericht denken inmiddels een platgetreden term is, blijft het een uitdaging. Daarom weven wij door het hele traject altijd een connectie met die buitenwereld in. In de inspiratiefase geven wij vaak een presentatie over food trends, waarin we de laatste ontwikkelingen in koop, kook en eetgedrag op een inspirerende manier in beeld brengen. Soms gaan we met klanten op stap, en maken we een trendtour door trendsettende food hotspots in binnen en buitenland. We spreken graag met consumenten om inzichten op te halen waar spanningen in het gebruik zitten. Prachtig als dit met een echt marktonderzoeksbureau kan, maar als budgetten kleiner zijn, valt dat ook op pragmatische wijze te organiseren. Tijdens brainstormsessie nodigen we vaak experts, ‘extreme users’, leveranciers of klanten uit om van hun frisse invalshoeken gebruik te maken. Wanneer de innovatie meer vorm begint te krijgen is het ook belangrijk om zo snel mogelijk feedback te krijgen en de details te optimaliseren zolang als het nog kan.

4. Doe je voordeel met food design thinking

Hoewel de kans groot is dat jij of je collega’s niet allemaal ontwerpers zijn, is design thinking inmiddels als een zeer beproefde methode bestempeld om tot succesvolle innovatie te komen. Ook voor niet-designers is het een krachtig werkende methode. Het wordt inmiddels op vele universiteiten en business schools onderwezen zoals op Harvard. We raden je dan ook van harte aan hier eens een boek over te lezen. Bijvoorbeeld het boek ‘Change by Design’ van Tim Brown, oprichter van Amerika’s meest bekende ontwerp en innovatiebureau IDEO. Ook Steve Jobs was van nature een design thinker. Design thinking is een optimistische en holistische methode om tot vernieuwing te komen. Waarbij de gebruiker centraal staat en waarbij ideeën al vroeg in het proces gevisualiseerd of ge-prototyped worden. Hierbij worden steeds nieuwe inzichten opgehaald en in lussen naar een beter eindresultaat toegewerkt. Wij vinden deze methode heel relevant voor food, omdat eten en drinken heel sensorisch is. En daardoor minder goed achter een computer of een lab is uit te denken. Het gaat ook niet alleen om het eten zelf maar om het totaal van presentatie, verpakking, merk, de totstandkoming, het bereidingsritueel en de naam. Dat ensemble moet als één kloppend geheel ontwikkeld worden. In onze innovatietrajecten nemen we dan ook regelmatig proto-type sessies op om al knippend, plakkend, schetsend, kokend, verpakkend nieuwe ideeën te verkennen.

 

Storytelling 2.0 > draag bij aan het verhaal des levens van van jouw consument

5. Denk conceptueel, vertel een verhaal

Tegenwoordig is een product dat lekker smaakt, niet meer genoeg om het verschil te maken. Consumenten van nu willen een product dat ergens voor staat, een herinnering vormt en een verhaal vertelt. ‘Storytelling’ is een veelgehoord woord vandaag de dag, maar voor veel mensen blijft het ongrijpbaar. Wat is dat nu precies? En hoe ontwikkel je dat? Storytelling is in ieder geval meer dan het plichtmatig opnoemen hoe jouw product gemaakt is, wat er wel of niet in zit, en hoe duurzaam het is. Storytelling gaat over merken en concepten die een ontwikkeling in de wereld duiden en hoe zij daar op een unieke manier invulling aan geven. Welke rol zij daarin vervullen met een eigen, herkenbare tone-of-voice zodat consumenten zich ermee kunnen identificeren. En wij zien ook een storytelling 2.0 aan de horizon gloren. Waren merken tot voor kort bezig met hun eigen story op orde te krijgen, in de toekomst wordt het steeds belangrijker om bij te dragen aan de story van jouw consument. Millenials en Generation Z zijn storytellers pur sang. Zij leven hun leven op zo’n manier dat het eigenlijk één groot verhaal is. Zij kiezen hun producten, merken en ervaringen zorgvuldig uit, zodat ze bijdragen aan hun story line. Voor zichzelf maar zeker ook om te delen met de buitenwereld via sociale media. Dus denk ook eens op deze manier over jouw innovatie na; hoe draagt het bij aan het verhaal dat mijn consumenten leven? Zelfs als jouw bedrijf een B2B speler is, zit er echter aan het einde van de B2B2B2C keten een consument.

Succes met jouw food innovatie traject!

We hopen dat je wat hebt aan deze 5 tips en dat ze je zullen helpen om een krachtig proces te ontwerpen en een succesvolle food innovatie te ontwikkelen.

Mocht je nog vragen hebben, laat het ons dan weten. Mail of bel ons. We vinden het leuk om met je mee te denken, je te coachen of eventueel stukken voor ons rekening te nemen.

Abonneer op de nieuwsbrief van Marielle Bordewijk

Blijf op de hoogte van haar werk en visie over food trends, food design en innovatie in food.