Het scherp positioneren van een food merk of formule is van essentieel belang voor een succesvolle food onderneming. Of je bedrijf nu groot of klein is, gevestigd of in start-up fase, sterke food merk positionering vormt de basis van de marketing strategie, innovatie en communicatie. In onze dagelijkse praktijk helpen wij als Food by Design vele foodbedrijven om hun merk of formule onderscheidend, scherp en emotioneel aantrekkelijk neer te zetten.
Als ‘design thinkers’ hebben we onze eigen werkwijze en model ontwikkeld. In onze werkwijze staan 5 principe centraal, die we graag in deze blog delen.
#1 inside-out en outside-in benadering
Een sterk merk verbindt het DNA met de buitenwereld waarin het merk acteert. Bij ons positioneringswerk laten we de binnenwereld van een merk (origine, waardes en karakter) samensmelten met de buitenwereld (klantbehoeften en food trends). De inzichten die we uit beide werelden tappen, versmelten we tot een unieke positionering.
#2 Food type model
Succesvolle merken weten hun consumenten emotioneel aan zich te binden. Daarvoor is het essentieel te begrijpen wat consumenten raakt, bindt en boeit in eten en drinken. Hiertoe gebruiken wij ons Food type model dat is gebaseerd op het archetypemodel, welke gebruik maakt van 2 assen op basis van de universele menselijke behoeften. De horizontale as beschrijft de gerichtheid op het individu versus de groep. De andere as beschrijft de behoefte aan controle versus vrijheid. Het unieke aan ons Food Type Model is dat het zich echt toespitst op inzichten en waarden die relevant zijn bij het ervaren, kopen, koken en eten. Dit resulteert in 12 stijlen van de food lover, culi expert tot de flavour explorer.
#3 Food met een missie
Wat is het bestaansrecht van jouw merk, hoe voegt het betekenis toe in deze wereld? Dat is de meest fundamentele vraag. het lijkt eenvoudig om deze ‘WHY’ te beantwoorden, maar de realiteit leert dat het hard werken is. Vandaag de dag zijn er veel merken die goed-bedoelde missies formuleren die bijdragen aan gezondheid en duurzaamheid. Maar hoe echt zijn die? Wij zien ook vele ‘force-fitted purposes’. Het is onze uitdaging om voor een echte, oprechte missie te gaan, die diep geworteld is in het merk, bedrijf en de mensen die er werken.
#4 Geïntegreerd woord en beeld denken
Als design thinkers geloven wij dat het van groot belang is om woord en beeld samen in te zetten. Woorden praten nu eenmaal anders dan beelden. Maar samen hebben ze maximale zeggingskracht. Beeld denken is meer dan de eerste beste zoekopdracht op Google image search. het gaat om het verzamelen van beelden over een langere periode, het maken van combinaties die nieuwe perspectieven schetsen, het gaat om de juiste kleuren, fotografie en illustratiestijl, en de wijze waarop ‘eetlust’ wordt opgewekt. Bij een goede food merkpositionering is het essentieel om scherpe en pakkende woorden te gebruiken, die het niveau van ‘ kwaliteit, lekker en gezond’ ontstijgen. Onze werkwijze zorgt er voor dat een zinnenprikkelend en smaakmakend idioom boven komt drijven om tot die pakkende woorden te kunnen komen.
#5 Van positionering tot verhaal
Een goed food merk vertelt een verhaal. En dat is precies waarom we saaie merkmodellen vertalen en omschijven tot levendige merk manifesto’s en moodboards. Die kriebelen onze verbeeldingskracht en plaveien de weg naar de toekomst!
Workshop van één dag
Wil jij jouw food merk scherper en meer inspirerend (her)positioneren? Overweeg dan een ééndaagse workshop ‘food merk positionering’. We zullen je door een inspirerende en effectieve proces leiden obv vijf duidelijke stappen. Naderhand helpen we met het vangen van de precieze woorden en beelden zodat jouw merk klaar voor de toekomst is.
Marleen Zaalberg en ik hebben al veel grote en kleine, bestaande en nieuwe merken geholpen met hun positionering. Zoals La Place, Look-o-Look, AH Biologisch, Kervam Cevitam, Venco, Blue Band, Hete Peper catering, Deli2go, Friesblond, Mediteraneo, Leev, Legends, Wrapinez, Stroese Dame etc.