Een food trendwatcher is een specialist die zich toe legt op ons veranderende gedrag in relatie tot eten. De manier waarop we voeding en dranken kopen, koken, eten en beleven staat hierbij centraal. Een glazen bol om in de toekomst te kijken bestaat helaas niet. Dus wat doet een food trendwatcher nu eigenlijk om tot zijn inzichten en voorspellingen te komen?
Onderzoek
Een goede food trendwatcher doet op een gedegen en gestructureerde manier onderzoek. Vandaag de dag kan iedereen even snel een lijstje met food trends voor komend jaar googlen. Maar om daadwerkelijk nieuwe inzichten te genereren, dat vraagt om meer toewijding, ervaring en kunde.
Binnen ons bureau combineren we dan ook vele bronnen van informatie. Hierbij gaat het om gegevens uit wetenschappelijke onderzoek, technologische ontwikkelingen, verkoopcijfers, retail innovatie, macro krachten, consument brede trends (muziek, kunst, mode etc), key opinion leaders zoals top chefs, barista’s, patissiers en bloggers op social media, we reizen af naar culinaire hotspots, bestuderen de nieuwste markintroducties van andere food bedrijven en nog veel meer.
Analyse
We analyseren de ontwikkelingen die in al deze informatie verborgen zit. Zowel op basis van cijfers, woorden, beeld en andere sensoriek. Dat is eerlijk gezegd een enorme berg informatie, waarbij je makkelijk kunt verdwalen. De kunst is om de grote lijn te blijven zien, zonder in algemeenheden te vervallen. Wat zijn de early signs? Welke ontwikkelingen zijn nu nog klein, maar hebben de kracht om uit te groeien tot game changers? We formuleren inzichten op basis van feiten uit het verleden en heden, maar ook door deze te verbinden met onze ervaring en intuïtie.
Synthese; de kern van het werk van een food trendwatcher
Na de analyse clusteren we de ontwikkelingen en benoemen we deze. Hier zit misschien wel de kern van het vak. Wat doet een food trendwatcher precies in deze fase? Dat laat zich samenvatten als duiding geven aan de feiten en tegelijkertijd deze door trekken naar de toekomst. Op een manier die prikkelend is én tot de verbeelding spreekt.
Zo hoeven we bijvoorbeeld niet meer aan te komen met de trend ‘gezondheid’. Dat is een te brede en platgetreden term, terwijl er nog steeds veel te doen is om gezond eten. In ons trendwerk laten we zien hoe deze term ‘gezond’ door de jaren verandert en hoe steeds weer nieuwe interpretaties en manifestaties zich aandienen.
Zo zagen we bijvoorbeeld in de jaren 80/90 de Let op Vet campagne, gingen we in de jaren ‘10 de suikers en koolhydraten mijden, waren velen eind jaren 10 op jacht naar proteïnen en signaleren we nu dat plantaardig aan een grote opmars bezig is. Daarbij observeren we dat darmgezondheid met bijbehorende vezelrijke en gefermenteerde producten momenteel zijn intrede doet. Tussendoor speelt nog de hang naar ‘natuurlijkheid’ en poppen vele kleine hypes op zoals raw food en intermittent fasting. En hoewel dit lang niet alle health trends zijn, geeft het krachtig weer hoeveel er binnen één thema kan vallen en hoe zich dat elke keer vernieuwt.
Ook is het de uitdaging om niet te veel te blijven hangen in ingrediënten, smaken en recepten. Vaak zien wij dat food bedrijven beweren op de hoogte te zijn van de food trends. Hierbij kopiëren zij opvallend vaak de trendlijstje uit vakmagazines. Hoewel wij deze bronnen ook graag raadplegen geven ze een smalle kijk op food trends. Een goede food trendwatcher duidt het veranderende eten in een grotere context van het veranderende consumentengedrag. Waarom eten we vaker tussendoor? Waarom willen mensen meer plantaardig eten? Waarom zien we nu de opkomst van visvervangers? Hoe verhouden millenials en generatie Z tot duurzamer eten?
Storytelling
Al die inzichten brengen wij ieder jaar tot de grootste golven van verandering. Zo’n golf moet impactvol zijn en een kracht hebben van zo’n 5-20 jaar. Eigenlijk is elke trend een inspiratievol verhaal over wat er nu gebeurt én hoe zich dat uitstrekt naar de toekomst toe.
Toepassing op categorie/branche
Deze algemene food trends, vertalen we vervolgens altijd door naar een specifieke categorie of branche. Wat betekenen die grote impactvolle food brede trends nu in het bijzonder voor kaas, snoep of brood? Of wat betekent het voor restaurants, een veredelingsbedrijf, ingrediëntenleverancier of een machinebouwer? Een goede food trendwatcher gaat hier de diepte in, durft specifiek te zijn en opent deuren naar toekomstige innovatie.
Vertalen van de trends naar innovatie
Want ja, naar onze mening zijn trends geen doel op zich. Maar een middel om uiteindelijk tot succesvolle vernieuwing te komen. En daar evolueren onze food trendwatchers naar food designers of food innovators. Dan start het traject van innovatie, wat eigenlijk de kerncompetentie van ons bureau is. Dat neemt niet weg dat we vele bedrijven ieder jaar inspireren met onze trendpresentaties en studies. Want daar begint het anders denken; het denken vanuit de klant en zijn of haar wensen!
Benieuwd hoe een food trendwatcher kan helpen?
Benieuwd wat onze food trendwatchers voor u kunnen doen? Twijfel dan niet en bel Marielle voor een gratis en vrijblijvend kennismakend gesprek.