Dubai, de stad van glimmende wolkenkrabbers en eindeloos grote winkelcentra, begint langzaam weer te verlangen naar het echte, het authentieke en de menselijke maat. Na jarenlang een focus gehad te hebben op luxe merken en internationale formules komen er steeds meer kleinschalige initiatieven met een nadruk op duurzaamheid, identiteit, lokaliteit en gezondheid.
Het is een feest om bijvoorbeeld binnen te gaan bij Zaroob. Hier komen de van lekkerste street foods van de Levante samen zoals fattoush (salade), verschillende soorten humus, shawarma en fateer. Een bont interieur van geverfde golfplaten vol grafity, glazen potten met limoen munt limonade en een grote kast vol gekke Arabische attributen geeft Zaroob zijn informele en gezellige sfeer.
Maar ook het mobiele concept Moti Roti verrast. De Pakistaanse eigenaar is hiermee begonnen om het vooroordeel dat Pakistaans eten ongezond zou zijn weg te nemen. Hij maakt roti zoals zijn moeder dat deed. Met volkoren meel en heerlijk, subtiel gekruid vlees. Voor de Carbofobes, zoals hij het zelf noemt, heeft hij ook een salade variant op zijn roti.
Dubai heeft inmiddels ook zijn eerste echte lifestyle store a la Colette in Parijs. Een Franse dame heeft een woonhuis omgetoverd in het prachtig lifestyle warenhuisje ‘Comptoir 102’ waar allerlei bijzondere spullen naar smaak van de eigenaresse te koop zijn zoals tassen, kleding, kantoorgerei en meubels. Maar de helft van het etablissement is een restaurant waar macrobiotisch en heel trendy gekookt wordt. Alles gluten- en lactosevrij.
Vlakbij het strand, in de rijke woonwijk Jumeirah, heeft een klein simpel restaurantje ‘Bu Qtair’ al het nieuwbouw geweld in Dubai overleefd. Op een braakliggend terreintje worden daar uit enkele portacabins de meest verrukkelijk gebakken vis geserveerd. Het is een half uur wachten in een lange rij om ‘jouw vis’ aan te wijzen. Dan mag je plaats nemen aan uiterst simpele plastic tafels om je tegoed te doen aan de kruidig gebakken vis. Geserveerd met een beetje rijst, platbrood en koolsalade. De kruiding lijkt Pakistaans en de bediening wil niet meer zeggen dat het een ‘special massala’mix is. Het zal een geheim blijven, maar het is zeker het proeven waard.
Kortom wie goed kijkt in Dubai ziet een intrigerende mix tussen oud en nieuw, lux en shabby. De komende jaren zullen meer kleinschalige initiatieven gaan opduiken en zal Dubai een uitgesprokener eigen food-identiteit gaan krijgen. De energie om te bouwen en innoveren is er, zeker nu de expo in 2020 hier gehouden zal worden.
Benieuwd naar het hele verhaal? Neem dan contact met Marielle op en overleg hoe zij u en uw medewerkers kan inspireren met een smaakmakende presentatie of een innovatieworkshop.