NRC Handelsblad besteedde een uitgebreide special aan de trends van 2014 en hoe deze voorspeld en geanalyseerd worden door verschillende trendwatchers. Marielle Bordewijk werd geinterviewd als food trendwatcher over haar manier van werken en haar voorspellingen voor 2014.
Een proteïnecartridge voor haar 3D voedselprinter en een fles Stevia cola zijn een paar levensmiddelen die Marielle Bordewijk op haar boodschappenlijstje voor 2030 heeft staan. Bordewijk, ontwerper en voormalig Unilever marketeer, is een food trendwatcher: ze brengt in kaart wat er wereldwijd verandert op het gebied van voeding. ‘Maar trends zijn geen doel op zich’, zegt ze. ‘Ik kijk ook hoe ze te vertalen zijn naar nieuwe receptuur, een nieuw eetritueel, een nieuwe winkel- of restaurantformule. ‘Ze doet onderzoek door veel te reizen, zo was ze de laatste twee jaar in Amerika, China, Zuid-Korea, Dubai, Japan. Dan komt ze terug met koffers vol voedselverpakkingen en duizenden foto’s. ‘Het is een puzzel: soms vallen er ineens een paar stukje op hun plek en zie je: deze smaakrichting begint aan kracht te winnen. Gochujang bijvoorbeeld: gefermenteerde Koreaanse chilisaus. ‘Ze werkt voor multinationals als Douwe Egberts en Shell Retail maar ook voor een merk geitenkaas van een boerderij waar alle tachtig geiten een naam hebben.
In 2014: We gaan op zoek naar alternatieven voor aardappelchips, met vezels, vitamines en minder koolhydraten. Radijs-chips, boerenkool chips of chips van linzen en kikkererwten.
Marielle is gefotografeerd met in haar hand een waaier van Cavalo Nero (palmkool), want kolen zullen dit jaar een revival beleven.
Benieuwd wat food trends uw food bedrijf aan kansen bieden? Twijfel dan niet om Marielle te bellen en van gedachten te wisselen.