DOEL

Innovatie Aziatische snack

CLIENT

Menken Orlando

Mitsuba zeewier chips

Mitsuba is een jong merk in de Nederlandse snackwereld. Hun producten zijn geïnspireerd op verrassende smaken en specerijen uit Azië. Naast het veroveren van consumentenvoorkeuren met het huidige assortiment, willen zij ook de vernieuwer zijn in dit Aziatische snacksegment.

Mitsuba zag een unieke kans in een snackassortiment op basis van het magische ingrediënt zeewier. Zeewier is in Nederland nog een onontgonnen ingrediënt terwijl het in Azië al eeuwenlang een grote rol speelt! Mitsuba, het merk met de ‘vibe van Azië’, kan een prachtige rol vervullen door met hun populaire snacks zeewier op een smaakvolle en toegankelijke manier naar Europa brengen.

Food by Design werd gevraagd om een food design thinking traject te faciliteren om Mitsuba klaar te stomen voor hun volgende stappen. We begonnen met het verkennen van de wereld van zeewier en haar rijkdom te ontdekken. Met onze Food-by-Design methode begeleidden we Mitsuba door een innovatieproces van 5 stappen. Na het formuleren van een duidelijke strategie, een diepe duik in de wereld van zeewier en een inspirerende trendpresentatie, faciliteerden we een ideation sessie en gingen we aan de slag met schetsen om verschillende ideacepts te creëren.

Zeewier is een traditioneel ingrediënt in de Aziatische keuken. Maar hoe maak je van dit exotische ingrediënt een lekkere, knapperige, pittige snack? Dit resulteerde in een reeks zeewierchips, kleine umami bommen met de smaken zeezout, paprika en wasabi. De snack is plantaardig, vezelrijk en gemaakt zonder gebruik van palmolie en smaakversterkers. Mitsuba werd door de jury van ISM 2022 beloond met de 2e plaats. Volgens de jury vanwege het gezonde karakter van deze Seaweed Crisps, die ook nog eens bijdragen aan een betere wereld. Het is mooi om te zien, dat het zeewier voor deze snack duurzaam wordt ingekocht in samenwerking met de Seaweed Company.