Skip to main content

Marielle Bordewijk en collega Silvia Naber werden geïnterviewd in Flow magazine over de opkomst van siropen. Was siroop voorheen een typisch kinderproduct, dat is de laatste tijd aanmerkelijk veranderd. Wat zijn de achterliggende redenen, trends en innovatiekansen in siropen?

micro drink Water drop

#Minder zoet

Door zelf te bepalen hoeveel siroop je in je glas doet heb je zelf de controle over hoe zoet jouw drank wordt. In een tijd waarin we suiker mijden of minderen, is dat een welkome producteigenschap die de komende tijd relevant blijft.

#Duurzamer

Eigenlijk is het verbazingwekkend dat we elk jaar weer miljoenen liters kant-en-klare limonade en frisdrank van hot naar her verplaatsen terwijl het overgrote bestanddeel water is. Dat kost veel energie, waarvan je een groot deel bespaart als je voor een geconcentreerde smaakmaker gaat. We zullen ons de komende jaren steeds meer bewust worden van de eco-impact op ons eten. Siroop kan daarom een positieve manier een bijdrage aan leveren.

#To-go

Door zijn geconcentreerd vorm, is het klein en dus makkelijk mee te nemen. Steeds vaker zien we to-go flesjes van zak formaat. Op de Anuga liepen wij tegen een heuse micro-drink aan. Dit is eigenlijk een siroop in gedroogde vorm. Een klein tablet van kruiden, specerijen en vruchten. Prachtig verpakt en door zijn kleine formaat heel makkelijk mee te nemen.

volwassen smaken zoals pumpkin spice

#volwassen smaken

Nu siroop volwassen wordt, zien we ook volwassen smaakvarianten ontstaan. Smaken met kruiden, specerijen, thee en koffie duiken steeds vaker op. Zelf siropen op basis van groenten zijn al gesignaleerd zoals komkommer met munt en spicy pumpkin. Daarnaast zien we we de trend van fermentatie zich ook in de siroop categorie nestelen.

Kortom wij voorzien een grote toekomst voor siropen. Zowel in supermarkten, to-go outlets als restaurants. De accenten kunnen hierbij verschillen, maar zij zullen de consument helpen een gezondere en duurzame keus te bieden. Daarom zien wij dit als een prima innovatiekans om toekomstige concepten te bouwen. Dus heb je plannen om te innoveren in siroop, of andersoortige dranken. Laat het ons weten! We helpen je graag met onze food-by-design innovatiemethode.

Abonneer op de nieuwsbrief van Marielle Bordewijk

Blijf op de hoogte van haar werk en visie over food trends, food design en innovatie in food.