Foodtrends 2018

Studio Bordewijk heeft ruim 25 foodtrends voor 2018 in beeld gebracht die op korte en lange termijn ons koop, kook- en eetgedrag zullen beïnvloeden. Hier lichten wij een tipje van de sluier.

Food trend 1 #Botanical dining

Al eerder hebben wij uitgebreid over de plantaardige keuken en de vegan trend geschreven. Deze trend zal aanhouden en is zeker ‘to stay’ de komende jaren. In 2018 zetten we hem weer in de schijnwerper als ‘Botanical dining’ omdat dit begrip de rijkheid van de plantaardige keuken zo mooi belicht. Hierbij gaat het niet alleen om groenten maar om de grote variantie van wieren, vruchten, bloesems, mossen, paddestoelen, kruiden en specerijen die de eetbare plantenwereld ons brengt. Gepresenteerd als een bouquet op het bord, zal zelfs de grootste vleesliefhebber over stag gaan.

 

Food trend 2 #High tech nature

De afgelopen jaren was natuurlijkheid hot. En iedereen had daar een eigen definitie voor. Van biologisch, veel groente en fruit, zonder E-nummers of koken zonder pakjes en zakjes. Producenten maakten daar handig gebruik van door meer te vertellen over de groei- of maakwijze van het product. Vaak prijkte de teler trots op de verpakking. Maar willen we onze planneet kunnen blijven voeden, dan zullen we misschien langzaam maar zeker afstand moeten gaan nemen van dit romantische beeld. Er is steeds meer slimme technologie die het mogelijk maakt dat we de natuur een handje kunnen helpen en op een planeetvriendelijker manier tot onze voeding kunnen komen. Dat noemen wij ‘high tech nature’ en gaat over het telen van groente- en fruitgewassen met uitgekiende ledverlichtingsrecepten, telen zonder aarde, veredelde gewassen die minder tot geen pesticides of kunstmest nodig hebben en kwekerijen die hun eigen energie opwekken en zelfs hun eigen verpakkingsmateriaal produceren van landbouwafval. Nederland wordt wereldwijd steeds vaker als koploper gezien in deze ontwikkelingen met de universiteit van Wageningen als middelpunt van onze ‘food valley’.

Food trend 3 #Algebra

Over zeewier hebben we al veel gehoord, maar ook algen vormen een interessante voedselbron voor de toekomst. In San Francisco is het bedrijf Thrive druk met het winnen van olie uit algen om daar een nieuw bak- en braadproduct van te maken dat gebruikt kan worden ipv roomboter of margarine. Het is bijzonder rijk aan omega 3 vetzuren, heeft een hoge verbrandingstemperatuur en heeft veel minder landoppervlak nodig dan bijvoorbeeld palm- of olijfolie. Dus typisch al een voorbeeld van high tech nature.

Food trend 4 #Floodies

Dit is een ontwikkeling waarbij eten en drinken steeds meer in elkaar gaan overlopen (food & fluids). Zo zien we smoothie bowls, die je naar binnen kunt lepelen en zien we aan de andere kant in het sappenschap de gazpacho’s verschijnen. Koude soepen om direct op te drinken! Niet gek wanneer je bedenkt dat we momenteel alles doen om onze groente consumptie op te krikken. In Amerika lagen deze zomer de schappen er al vol mee. Geïnspireerd op de klassieke Spaanse tomatensoep maar inmiddels uitgebreid tot een schap met alle kleuren van de regenboog. Van een groene avocado-kommergazpacho tot een paarse bietgazpacho.

Food trend 5 #Over the topped

Instagram heeft een heel nieuw soort eten gecreëerd. Gewoon eten oogt maar saai. En daarom staat het sociale medium vol met driedubbel getopte ijsjes, zesdubbel belegde broodjes, carbon zwarte smoothies en regenboog frapuccino’s. Als het maar fotogeniek is. Dat levert likes en volgers op. Vegan teeanger naturally Jo weet dat maar al te goed. Zijn pastelkleurige food creaties hebben meer dan 500.000 fans. En dat voor een 16-jarige! Neem snel een kijkje op https://www.instagram.com/naturally.jo/

Benieuwd naar het hele verhaal en alle foodtrends voor 2018? Boek dan een trendconsult. Heeft u innovatieplannen? … twijfel dan niet en neem vrijblijvend contact op met food designer en trendwatcher Marielle Bordewijk. Zij vertelt u ook graag alles over de nieuw ontwikkelde innovatiemethode FoodbyDesign.

Food-trend-2018-gazpacho-sap-drinkbare-soep

Foodtrend 2018 Floodies, drinkbare gazpacho soepen van het merk Züpa.

 

Food-trend-2018-algen-olie-vet-bak-en-braad

Foodtrend 2018 High tech nature en Algebra, algenolie voor het nieuwe bak-en -braadmerk Thrive

 

 

Foodtend 2018 Over the topped, fotogeniek eten gecreëerd door vegan teenager José (Naturally.jo)

BewarenBewarenBewarenBewaren

BewarenBewarenBewarenBewaren

BewarenBewarenBewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren